Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de producten, de tools en de diensten van MeDirect. Om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken staan de vragen ingedeeld in verschillende categorieën.
Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Meer informatie over het team van MeDirect vind je op https://www.medirect.nl/ons-team/
MeDirect werd opgericht in juni 2004 en werd een jaar later een volledig erkende Maltese kredietinstelling, gereguleerd door de Malta Financial Services Authority (MFSA). In juli 2009 werd MeDirect overgenomen door nieuwe aandeelhouders, een fonds beheerd door AnaCap Financial Partners LLP, een Britse private-equityonderneming, en werd het geherkapitaliseerd.
In september 2014 kocht MeDirect Volksbank Malta Limited, een dochteronderneming van Volksbank Austria die bankdiensten verleent aan de Maltese detailhandel en bedrijfssectoren, en richtte in die hoedanigheid de zogenoemde Mediterranean Corporate Bank Limited op. In 2017 werden de activiteiten van Mediterranean Corporate Bank gefuseerd met de bestaande diensten voor bedrijfsbankieren van MeDirect. In 2015 voltooide de holdingmaatschappij van MeDirect de overname van Charts, een lokale beleggingsonderneming, waardoor haar aanwezigheid op de lokale markt verder werd versterkt.
MeDirect is niet alleen lokaal gegroeid, maar ook internationaal, via haar Belgische dochteronderneming dat sinds 2013 een onlineplatform voor sparen, beleggen en vermogensbeheer aanbiedt en met de recente lancering van MeDirect in Nederland.
MeDirect is een volledig erkende Maltese kredietinstelling, gereguleerd door de Malta Financial Services Authority (MFSA) en onder toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB).
Er zijn geen kosten verbonden aan het openen en aanhouden van een rekening bij MeDirect. Voor bepaalde diensten betaal je wel kosten. Meer informatie over de tarieven vind je hier
Op dit moment bieden wij geen gezamenlijke rekeningen aan.
Wie klant wil worden dient:
Als je klant wil worden bij MeDirect kun je op de knop Word klant klikken in de rechterboven hoek van het scherm en de stappen volgen.
Dat is een spaarrekening waarbij je een hogere rente krijgt. In ruil daarvoor zet je je geld een bepaalde periode vast. Bij MeDeposit is dat 3 maanden. In die periode is het niet mogelijk het spaargeld op te nemen.
Nee, wij rekenen geen kosten voor het openen en beheren van je MeDeposit rekening.
Nee, als je al geld hebt gestort staat dit 3 maanden vast. Wel kun je zoveel MeDeposit rekeningen openen als je wilt. Het geld op deze rekeningen staat dan opnieuw vast voor 3 maanden tegen de rente die geldt op het moment van afsluiten.
Na 3 maanden storten wij het door jou ingelegde spaarbedrag plus de rente op je lopende rekening. Je kunt je geld dan opnemen of er voor kiezen om deze opnieuw 3 maanden vast te zetten.
Bij bedragen boven de €20.000 kun je er ook voor kiezen de rente per maand uit te laten keren.
De minimale inleg voor MeDeposit is €100. Er is geen maximum.
Het is mogelijk om tussentijds spaargeld van een MeDeposit rekening op te nemen. Over dit bedrag wordt dan echter geen rente uitgekeerd na afloop.
De rente die je ontvangt is vrij van belastingen. Bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting kun je jouw spaargeld en ontvangen rente opgeven. Hiervoor ontvang je begin volgend jaar een jaaroverzicht
MeDirect neemt deel aan het Maltese Depositor Compensation Scheme (DGS). Dit houdt in dat je geld gegarandeerd is tot €100.000 per persoon door de MFSA (Malta Financial Services Authority). Meer informatie hierover vind op onze ‘Voorwaarden & documenten’-pagina.
De beheerskosten worden in rekening gebracht aan het einde van elk kwartaal (30 maart, 30 juni, 30 september en 30 december). Deze kosten worden automatisch afgeschreven van je MeManaged geldrekening die deel uitmaakt van de MeManaged portefeuille.
Indien deze rekening onvoldoende saldo heeft, wordt het verschuldigde bedrag van een eventuele andere geldrekening bij MeDirect afgeschreven. Als er onvoldoende saldo op alle beschikbare geldrekeningen staat, verkopen we een deel van de MeManaged portefeuille.
Je kunt er ook voor kiezen om standaard een deel van de MeManaged portefeuille te laten verkopen om de verschuldigde beheerkosten te dekken. Je kunt dit zelf instellen door te klikken op 'Betalingsopties voor beheerkosten wijzigen' bij het bekijken van je MeManaged-portefeuille op de mobiele app of het platform voor internetbankieren.
Het hierboven geschetste proces is op 16 november 2023 in werking getreden. Als je vóór deze datum een MeManaged-rekening hebt geopend, maar de opties voor beheerkosten nog niet hebt bijgewerkt, worden de kosten standaard verrekend via de verkoop van een deel van jouw MeManaged-portefeuille.
Op dit moment bieden wij in Nederland nog geen volwaardige betaaldiensten. Wanneer je een rekening bij MeDirect opent krijg je wel een geldrekening. Van deze rekening kun je betalingen doen naar je eigen rekening bij een andere bank of naar iemand anders. Deze overboekingen zijn echter beperkt en niet bedoelt als volwaardige betaalfunctie.
Mocht je desondanks toch je betaalrekening willen overboeken naar MeDirect dan is dit mogelijk. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice op 030 203 59 00 of via [email protected].
In geval van overlijden van een rekeninghouder worden alle rekeningen op zijn of haar naam geblokkeerd totdat de notaris van de erfgenamen de documenten heeft bezorgd die nodig zijn voor de vereffening van het geld. De gegevens kunnen door de notaris aan de bank worden meegedeeld door een formulier in te vullen. Dit formulier kan worden opgevraagd bij de Klantenservice.
Ja, je kunt je afschriften bekijken en downloaden wanneer je bent ingelogd en kiest voor 'Mijn rekeningen' of 'Mijn beleggingen' en vervolgens 'Rekeningafschriften' selecteert.
Als je je rekening wilt sluiten, kun je ons een beveiligde e-mail sturen wanneer je ingelogd bent op onze website. Je kunt zelf gemakkelijk een eventueel saldo op de rekening naar je tegenrekening overboeken voorafgaande aan het sluiten van de rekening.
Uit veiligheidsoverwegingen kun je alleen geld overboeken naar derde waarvan de rekening is toegevoegd als begunstigde. Je kunt gemakkelijk begunstigden toevoegen wanneer je bent ingelogd op je account en klikt op 'Overschrijvingen' en kiest voor 'Begunstigden beheren'. Om een begunstigde toe te voegen kies je voor 'Nieuwe begunstigde toevoegen'.
Om een begunstigde te verwijderen kies je in het tabblad 'Overschrijvingen' voor 'Alles bekijken'. Selecteer hier de begunstigde en druk op het prullenbakicoontje onder de naam van de begunstigde
Wanneer er onvoldoende saldo op de rekening staat worden er na de eerste poging nog twee pogingen gedaan om de opdracht alsnog uit te voeren. Als dat ook niet lukt, wordt de doorlopende opdracht geannuleerd. In het geval van een mislukte opdracht, ontvang je hierover een sms en een beveiligd bericht.
Ja, je kunt ons opdracht geven om frequent een vast bedrag over te schrijven op een rekening naar keuze. Wanneer je bent ingelogd klik je op 'Overschrijvingen', kies je het type betaling en voer je de betaalinstructies in. Voordat je de betaling in opdracht geeft, vink je 'Wil je deze betaling herhalen?' aan en kies je de gewenste frequentie en de datum van de laatste betaling in de reeks.
Online krijg je een indicatie van de wisselkoers voro jouw overboeking of beleggingsorder wanneer je de iopdracht invoert en op raming klikt. Omdat de daadwerkelijke beleggingsorder of overboeking later wordt uitgevoerd kan de uiteindelijke wisselkoers iets afwijken. In de wisselkoers is de op- afslag die MeDirect rekening reeds opgenomen.
Je kunt bij MeDirect rekeningen aanhouden in verschillende valuta. Je kunt gemakkelijk geld omwisselen van de een naar de andere valuta door een overboeking te doen naar een van je vreemde valuta rekeningen. Wanneer je ingelogd bent ga je hiervoor naar "Geld overboeken" > "Tussen eigen rekeningen"
Je kunt geld storten door een overschrijving van een externe bankrekening direct naar jouw MeDirect rekening uit te voeren. Je vindt jouw IBAN-nummer op het overzicht van jouw rekeningen nadat je bent ingelogd. Let op: bij MeDirect heb je een Maltees IBAN-nummer gekregen. Dit werkt precies het zelfde als je gewend bent alleen zijn deze nummers wat langer dan de Nederlandse versie.
Uit veiligheidsoverwegingen kun je alleen geld overboeken naar rekeningnummers die bij ons bekend zijn als begunstigde. Voor externe overschrijvingen (naar rekeningen bij andere banken) moet je de gegevens van de begunstigde invoeren voordat je de betaling uitvoert. Een begunstigde toevoegen kun je gemakkelijk online doen onder het menu "geldoverboekingen"
Om veiligheidsredenen moet je je apparaat altijd ontkoppelen met de functie 'Ontkoppelen' in de MeDirect mobiele app voordat je je apparaat vervangt. Als dat niet mogelijk is, kun je inloggen op je rekening en daar de mobiele app ontkoppelen. Vervolgens kun je nieuwe apparaat koppelen met je MeDirect rekening.
Bij diefstal van je mobiele apparaat moet je de mobiele app zo snel mogelijk ontkoppelen. Om je app te ontkoppelen, moet je:
Als dit niet lukt of als je geen toegang hebt tot je rekening kun je ons ook bellen op 030 203 5900
Je kunt jouw device gemakkelijk koppelen aan je rekening door onderstaande stappen te volgen:
Als je de MeDirect mobiele app wilt downloaden, ga je naar je Google Play Store (voor Android-apparaten) of de App Store (voor Apple-apparaten), zoek je naar 'MeDirect' en klik je op downloaden/installeren.
De MeDirect Mobile App biedt je een handige manier om onderweg je financiën onder controle te houden. De app is beschikbaar voor iOS en Android toestellen. Met je MeDirect-app kun je:
We werken continu aan onze mobiele app. Blijf ons dus volgen voor meer functies. Heb je suggesties of verbeteringen voor onze app? We horen graag van je.
We vinden het jammer dat je niet tevreden bent en we hopen dat we dit zo goed mogelijk voor je kunnen oplossen. Je kan jouw klacht telefonisch indienen, onze collega’s staan voor je klaar om de klacht zo snel mogelijk te verhelpen.
Als je ons liever een e-mail wilt sturen, dan kan dat uiteraard ook, via: [email protected] of vul bovenstaand formulier in. Als we je klacht niet direct kunnen oplossen dan gaat ons team van experts met je klacht aan de slag. Je ontvangt binnen 5 werkdagen een bevestiging.
Ben je niet tevreden met de oplossing van de klacht? Je kunt binnen 6 weken in beroep gaan door de klacht voor te leggen aan de directie van MeDirect, ook via: [email protected].
Voor een goede afhandeling van je klacht vragen wij je de volgende gegevens te vermelden in je bericht naar ons:
1. Beschrijving van de klacht en waarom je het niet eens bent met de reactie van MeDirect.
2.Vermeld in de mail: je naam, adres en telefoonnummer en je rekeningnummer bij MeDirect.
Heb je de klachtenprocedure van MeDirect doorlopen en ben je niet tevreden over de uitkomst? Dan kunt je de klacht voorleggen aan het Kifid. Kijk voor meer informatie op www.kifid.nl. Je kunt ook contact opnemen met de Office of the Arbiter for Financial Services in Malta.
MeDirect zorgt ervoor dat je gegevens veilig worden opgeslagen. Daarvoor hebben we technologieën geïmplementeerd en werken we deze voortdurend bij om ervoor te zorgen dat je persoonsgegevens worden beschermd tegen ongeoorloofde toegang, ongeoorloofde wijziging of verlies.
In gevallen waarin een derde partij een dienst aan MeDirect levert, zorgen we ervoor dat deze contractueel verplicht is om adequate informatiebeveiligingsmaatregelen te implementeren om de toegang tot je gegevens, inclusief encryptie, te waarborgen. Gegevens die aan deze derden worden verstrekt, worden uitsluitend gebruikt voor de in de contractuele overeenkomst vermelde doeleinden.
MeDirect heeft een programma uitgewerkt voor de naleving van de AVG. Er zijn verschillende initiatieven met zowel klanten als werknemers in gedachten, waaronder:
AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming (in het Engels GDPR: General Data Protection Regulation) en is de verordening van de Europese Unie die de Data Protection Directive (DPD) vervangt. De AVG is op 14 april 2016 goedgekeurd door het Europees Parlement en omvat de bescherming van persoonsgegevens en de rechten van individuen.