Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de producten, de tools en de diensten van MeDirect. Om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken staan de vragen ingedeeld in verschillende categorieën.
Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Meer informatie over het team van MeDirect vind je op https://www.medirect.nl/ons-team/
MeDirect werd opgericht in juni 2004 en werd een jaar later een volledig erkende Maltese kredietinstelling, gereguleerd door de Malta Financial Services Authority (MFSA). In juli 2009 werd MeDirect overgenomen door nieuwe aandeelhouders, een fonds beheerd door AnaCap Financial Partners LLP (http://www.anacapfp.com), een Britse private-equityonderneming, en werd het geherkapitaliseerd.
In september 2014 kocht MeDirect Volksbank Malta Limited, een dochteronderneming van Volksbank Austria die bankdiensten verleent aan de Maltese detailhandel en bedrijfssectoren, en richtte in die hoedanigheid de zogenoemde Mediterranean Corporate Bank Limited op. In 2017 werden de activiteiten van Mediterranean Corporate Bank gefuseerd met de bestaande diensten voor bedrijfsbankieren van MeDirect. In 2015 voltooide de holdingmaatschappij van MeDirect de overname van Charts, een lokale beleggingsonderneming, waardoor haar aanwezigheid op de lokale markt verder werd versterkt.
MeDirect is niet alleen lokaal gegroeid, maar ook internationaal, via haar Belgische dochteronderneming dat sinds 2013 een onlineplatform voor sparen, beleggen en vermogensbeheer aanbiedt en met de recente lancering van MeDirect in Nederland.
MeDirect is een volledig erkende Maltese kredietinstelling, gereguleerd door de Malta Financial Services Authority (MFSA) en onder toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB).
Er zijn geen kosten verbonden aan het openen en aanhouden van een rekening bij MeDirect. Voor bepaalde diensten betaal je wel kosten. Meer informatie over de tarieven vind je hier
Op dit moment bieden wij geen gezamenlijke rekeningen aan.
Wie klant wil worden dient:
Als je klant wil worden bij MeDirect kun je op de knop Word klant klikken in de rechterboven hoek van het scherm en de stappen volgen.
Ja, sparen is simpel en zo willen wij dat ook houden. Je kan onbeperkt geld storten en opnemen via onze mobiele app of het online platform. Ook kun je gemakkelijk periodieke overboekingen instellen.
MeDirect neemt deel aan het Maltese Depositor Compensation Scheme (DGS). Dit houdt in dat je geld gegarandeerd is tot EUR 100.000 per persoon door de MFSA (Malta Financial Services Authority). Meer informatie hierover vind je op onderaan de pagina onder ‘Documenten’.
Bij MeDirect houden we niet van kleine lettertjes. Er gelden dus geen aanvullende voorwaarden zoals een minimum of maximum saldo op je rekening. Ook zijn er geen beperkingen op het aantal stortingen en opnames die je kan doen. Sparen is simpel en zo houden wij het graag. De voorwaarden van onze spaarrekening vind je op onderaan de pagina onder ‘Documenten’.
De MeSave spaarrekening is een reguliere spaarrekening met een variabele rente. Kijk op www.medirect.nl/mesave voor het actuele rentepercentage. De rente wordt op dag basis berekent en wordt tweemaal per jaar uitgekeerd op de laatste werkdag van juni en de laatste werkdag van december. De rente wordt bijgeschreven op je spaarrekening.
Ja, bij MeDirect open je gemakkelijk en snel een MeSave spaarrekening. Deze spaarrekening biedt een hoge rente waardoor je op een veilige manier je geld kan laten groeien wanneer je (even) niet wilt beleggen. Je leest meer over onze spaarrekening op www.medirect.nl/mesave.
Nee, wij brengen geen kosten in rekening voor het overboeken van je effecten van je huidige aanbieder naar je rekening bij MeDirect. Sterker nog, wij betalen de kosten die jouw huidige bank jou in rekening brengt aan je terug, met een maximum van 0,50% van de totale waarde van de effecten die worden overgeboekt.
Je kunt je bestaande portefeuille overdragen, behalve complexe financiële instrumenten of andere financiële instrumenten die we niet online kunnen verhandelen. Je kunt ons een overzicht van je portefeuille sturen samen met een overboekingsformulier. Je vindt dit formulier op https://www.medirect.nl/formulieren. Wij beoordelen dan je posities om te bevestigen of wij de effecten die je bezit kunnen toevoegen aan ons verhandelbare assortiment effecten.
Wij nemen de overboeking vervolgens helemaal uit handen voor je. In het geval jouw huidige bank kosten in rekening brengt om jouw portefeuille naar ons over te boeken zullen wij deze kosten vergoeden tot een maximum van 0,50% van de waarde van de portefeuille.
Op dit moment bieden wij in Nederland nog geen volwaardige betaaldiensten. Wanneer je een rekening bij MeDirect opent krijg je wel een geldrekening. Van deze rekening kun je betalingen doen naar je eigen rekening bij een andere bank of naar iemand anders. Deze overboekingen zijn echter beperkt en niet bedoelt als volwaardige betaalfunctie.
Mocht je desondanks toch je betaalrekening willen overboeken naar MeDirect dan is dit mogelijk. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice op 030 203 59 00 of via [email protected].
In geval van overlijden van een rekeninghouder worden alle rekeningen op zijn of haar naam geblokkeerd totdat de notaris van de erfgenamen de documenten heeft bezorgd die nodig zijn voor de vereffening van het geld. De gegevens kunnen door de notaris aan de bank worden meegedeeld door een formulier in te vullen. Dit formulier kan worden opgevraagd bij de Klantenservice.
Ja, je kunt je afschriften bekijken en downloaden wanneer je bent ingelogd en kiest voor 'Mijn rekeningen' of 'Mijn beleggingen' en vervolgens 'Rekeningafschriften' selecteert.
Als je je rekening wilt sluiten, kun je ons een beveiligde e-mail sturen wanneer je ingelogd bent op onze website. Je kunt zelf gemakkelijk een eventueel saldo op de rekening naar je tegenrekening overboeken voorafgaande aan het sluiten van de rekening.
Uit veiligheidsoverwegingen kun je alleen geld overboeken naar derde waarvan de rekening is toegevoegd als begunstigde. Je kunt gemakkelijk begunstigden toevoegen wanneer je bent ingelogd op je account en klikt op 'Overschrijvingen' en kiest voor 'Begunstigden beheren'. Om een begunstigde toe te voegen kies je voor 'Nieuwe begunstigde toevoegen'.
Om een begunstigde te verwijderen kies je in het tabblad 'Overschrijvingen' voor 'Alles bekijken'. Selecteer hier de begunstigde en druk op het prullenbakicoontje onder de naam van de begunstigde
Wanneer er onvoldoende saldo op de rekening staat worden er na de eerste poging nog twee pogingen gedaan om de opdracht alsnog uit te voeren. Als dat ook niet lukt, wordt de doorlopende opdracht geannuleerd. In het geval van een mislukte opdracht, ontvang je hierover een sms en een beveiligd bericht.
Ja, je kunt ons opdracht geven om frequent een vast bedrag over te schrijven op een rekening naar keuze. Wanneer je bent ingelogd klik je op 'Overschrijvingen', kies je het type betaling en voer je de betaalinstructies in. Voordat je de betaling in opdracht geeft, vink je 'Wil je deze betaling herhalen?' aan en kies je de gewenste frequentie en de datum van de laatste betaling in de reeks.
Online krijg je een indicatie van de wisselkoers voro jouw overboeking of beleggingsorder wanneer je de iopdracht invoert en op raming klikt. Omdat de daadwerkelijke beleggingsorder of overboeking later wordt uitgevoerd kan de uiteindelijke wisselkoers iets afwijken. In de wisselkoers is de op- afslag die MeDirect rekening reeds opgenomen.
Je kunt bij MeDirect rekeningen aanhouden in verschillende valuta. Je kunt gemakkelijk geld omwisselen van de een naar de andere valuta door een overboeking te doen naar een van je vreemde valuta rekeningen. Wanneer je ingelogd bent ga je hiervoor naar "Geld overboeken" > "Tussen eigen rekeningen"
Je kunt geld storten door een overschrijving van een externe bankrekening direct naar jouw MeDirect rekening uit te voeren. Je vindt jouw IBAN-nummer op het overzicht van jouw rekeningen nadat je bent ingelogd. Let op: bij MeDirect heb je een Maltees IBAN-nummer gekregen. Dit werkt precies het zelfde als je gewend bent alleen zijn deze nummers wat langer dan de Nederlandse versie.
Uit veiligheidsoverwegingen kun je alleen geld overboeken naar rekeningnummers die bij ons bekend zijn als begunstigde. Voor externe overschrijvingen (naar rekeningen bij andere banken) moet je de gegevens van de begunstigde invoeren voordat je de betaling uitvoert. Een begunstigde toevoegen kun je gemakkelijk online doen onder het menu "geldoverboekingen"
Je kan aandelen en ETF's kopen of verkopen middels marktorders of limietorders.
Je kan kiezen uit drie verschillende soorten limietorders:
Alle limietorders vervallen op het einde van de beursdag.
Orders in beleggingsfondsen worden altijd opgegeven als marktorders en worden uitgevoerd tegen de NAV (de dagprijs die door het fondshuis wordt bepaald). Deze orders worden vaak pas na 2 tot 5 dagen bevestigd door het fondshuis. Tot die tijd zal de order de status 'Pending' hebben.
Zodra een order is uitgevoerd, ontvang je een beveiligd bericht via de online omgeving. Ook kun je een afschrift van de transactie downloaden vanuit de transactiegeschiedenis door te klikken op 'Mijn beleggingen' en 'Handelsgeschiedenis' te selecteren. Uitgevoerde orders worden weergegeven in 'Mijn beleggingsoverzicht', terwijl nog uitstaande transacties worden weergegeven onder 'Openstaande transacties'.
Je kunt ons hele assortiment aan verhandelbare effecten verkennen op je online handelsplatform door op 'Handel' te klikken en 'Een order plaatsen' te selecteren. Je kunt individuele effecten opzoeken op ISIN, ticker of naam, of je kunt effecten met specifieke kenmerken zoeken, zoals uit een specifieke sector, in een specifieke valuta, enz. met behulp van de zoek- en filterfuncties.
Zodra je een beleggingsrekening hebt geopend en toegang hebt tot je online handelsplatform, kun je op verschillende manieren een order plaatsen. Als je de naam, ticker of ISIN-code van het effect weet, kun je vanuit je dashboard een order plaatsen' door:
Je kunt ook orders plaatsen via de zoekfuncties. Deze helpen je bij het zoeken naar beleggingen en stellen je in staat om orders te plaatsen door te klikken op de knop "Order plaatsen" naast elk financieel product. Je kunt de zoekfuncties rechtstreeks openen via het menu 'Handel' of door te klikken op 'Producten doorbladeren' en 'Beleggingsproducten ontdekken' te selecteren, waar je een van de beleggingscategorieën kunt kiezen.
Je kunt ook effecten die je al bezit, kopen of verkopen door te klikken op 'Mijn beleggingen' en te kiezen voor 'Overzicht'. Vervolgens klik je op een effect en kies je of je wilt kopen of verkopen."
Je belegging wordt veilig beheerd op onze rekening op naam, zodat wij je onze lage kosten kunnen aanbieden. Dit betekent echter dat we je niet de mogelijkheid kunnen bieden om stemmen in te dienen of bedrijfsvergaderingen bij te wonen.
De aandelen/rechten zullen beschikbaar zijn voor verhandeling zodra ze zichtbaar zijn in je beleggingsportefeuille. Hou er rekening mee dat er een vertraging van 1 of 2 dagen kan zijn bij het crediteren van rechten vanwege markt-/operationele beperkingen.
In bepaalde scenario's wordt je belegging geblokkeerd na ontvangst van je keuze voor de specifieke corporate action. Een voorbeeld van dit scenario is een overnamebod of een terugkoopbod van een bedrijf. Zodra een instructie is ingediend, kun je jouw betreffende effecten niet meer verkopen. Wil je jouw instructie intrekken neem dan contact op met onze klantenservice op 030 203 5900
Als je de deadline die geldt voor een corporate action hebt gemist, wordt de standaardinstructie als optie toegepast op jouw effecten. Je kunt de standaardinstructie terugvinden in de informatie die we je gestuurd hebben.
De beleggingsdienst MeSolo wordt aangeboden op basis van 'execution only'. Dit betekent dat we geen persoonlijk financieel advies mogen geven over de geschiktheid van jouw beleggingen. We kunnen dus geen advies geven over eventuele corporate actions.
De registerhouder van het bedrijf stelt een termijn vast voor de reacties van de effectenhouder op een corporate action. Onze deadline wordt altijd vastgelegd vóór de deadline van de registerhouder van het bedrijf om alle instructies van onze klanten op tijd te kunnen beheren en verwerken.
Je belegging wordt veilig beheerd op onze rekening op naam, waardoor wij onze lage kosten kunnen aanbieden. Dit betekent alleen wel dat we bepaalde beperkingen hebben met betrekking tot de corporate actions die aangeboden kunnen worden. Hieronder vind je enkele corporate actions die momenteel niet worden aangeboden:
Wanneer een corporate action actie van jou vereist, informeren je hierover via een bericht in je beveiligde online inbox.
Je kan jouw instructies aan ons doorgeven door op dit bericht te antwoorden. In de berichtgeving over de corporate action vermelden wij altijd de uiterste datum waarop wij jouw antwoord nodig hebben.
We brengen je op de hoogte van eventuele corporate actions via een beveiligde e-mail verstuurd via je Online Banking. Je ontvangt ook een waarschuwing per e-mail om je te laten weten dat er een nieuw bericht is om te lezen.
Het kan voorkomen dat bepaalde corporate actions al in de media komen en je nog niet door MeDirect op de hoogte bent gebracht. Dit komt omdat we je pas informeren zodra het bedrijf de officiële documentatie naar de aandeelhouders heeft gestuurd. We analyseren dan eerst de voorwaarden van de corporate action in detail voordat we de informatie naar jou sturen.
Bij een verplichte corporate action is er geen actie van jou nodig. Een voorbeeld van een verplichte corporate action zou een spin-off kunnen zijn, waarbij een nieuw bedrijf ontstaat uit een ander (groter) bedrijf. Indien je aandelen bezit van het oorspronkelijke bedrijf, zul je aandelen ontvangen van het nieuwe bedrijf.
Een niet-verplichte corporate action nodigt je uit om deel te nemen, maar je kan dit ook weigeren. ‘Geen actie ondernemen’ is de gebruikelijke standaardoptie voor niet-verplichte corporate actions. Een overnamebod is een voorbeeld van een niet-verplichte corporate action, waarbij een derde partij een deel van het kapitaal wil kopen in het betrokken bedrijf. Je hebt dan de optie om geheel of gedeeltelijk in te schrijven. De corporate action kan in een latere fase alsnog een verplichte overname worden, waarbij de derde partij het volledige aandelenkapitaal probeert te kopen, zonder dat jij een keuze hebt.
Om veiligheidsredenen moet je je apparaat altijd ontkoppelen met de functie 'Ontkoppelen' in de MeDirect mobiele app voordat je je apparaat vervangt. Als dat niet mogelijk is, kun je inloggen op je rekening en daar de mobiele app ontkoppelen. Vervolgens kun je nieuwe apparaat koppelen met je MeDirect rekening.
Bij diefstal van je mobiele apparaat moet je de mobiele app zo snel mogelijk ontkoppelen. Om je app te ontkoppelen, moet je:
Als dit niet lukt of als je geen toegang hebt tot je rekening kun je ons ook bellen op 030 203 5900
Je kunt jouw device gemakkelijk koppelen aan je rekening door onderstaande stappen te volgen:
Als je de MeDirect mobiele app wilt downloaden, ga je naar je Google Play Store (voor Android-apparaten) of de App Store (voor Apple-apparaten), zoek je naar 'MeDirect' en klik je op downloaden/installeren.
De MeDirect Mobile App biedt je een handige manier om onderweg je financiën onder controle te houden. De app is beschikbaar voor iOS en Android toestellen. Met je MeDirect-app kun je:
We werken continu aan onze mobiele app. Blijf ons dus volgen voor meer functies. Heb je suggesties of verbeteringen voor onze app? We horen graag van je.
We vinden het jammer dat je niet tevreden bent en we hopen dat we dit zo goed mogelijk voor je kunnen oplossen. Je kan jouw klacht telefonisch indienen, onze collega’s staan voor je klaar om de klacht zo snel mogelijk te verhelpen.
Als je ons liever een e-mail wilt sturen, dan kan dat uiteraard ook, via: [email protected] of vul bovenstaand formulier in. Als we je klacht niet direct kunnen oplossen dan gaat ons team van experts met je klacht aan de slag. Je ontvangt binnen 5 werkdagen een bevestiging.
Ben je niet tevreden met de oplossing van de klacht? Je kunt binnen 6 weken in beroep gaan door de klacht voor te leggen aan de directie van MeDirect, ook via: [email protected].
Voor een goede afhandeling van je klacht vragen wij je de volgende gegevens te vermelden in je bericht naar ons:
1. Beschrijving van de klacht en waarom je het niet eens bent met de reactie van MeDirect.
2.Vermeld in de mail: je naam, adres en telefoonnummer en je rekeningnummer bij MeDirect.
Heb je de klachtenprocedure van MeDirect doorlopen en ben je niet tevreden over de uitkomst? Dan kunt je de klacht voorleggen aan het Kifid. Kijk voor meer informatie op www.kifid.nl. Je kunt ook contact opnemen met de Office of the Arbiter for Financial Services in Malta.
MeDirect zorgt ervoor dat je gegevens veilig worden opgeslagen. Daarvoor hebben we technologieën geïmplementeerd en werken we deze voortdurend bij om ervoor te zorgen dat je persoonsgegevens worden beschermd tegen ongeoorloofde toegang, ongeoorloofde wijziging of verlies.
In gevallen waarin een derde partij een dienst aan MeDirect levert, zorgen we ervoor dat deze contractueel verplicht is om adequate informatiebeveiligingsmaatregelen te implementeren om de toegang tot je gegevens, inclusief encryptie, te waarborgen. Gegevens die aan deze derden worden verstrekt, worden uitsluitend gebruikt voor de in de contractuele overeenkomst vermelde doeleinden.
MeDirect heeft een programma uitgewerkt voor de naleving van de AVG. Er zijn verschillende initiatieven met zowel klanten als werknemers in gedachten, waaronder:
AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming (in het Engels GDPR: General Data Protection Regulation) en is de verordening van de Europese Unie die de Data Protection Directive (DPD) vervangt. De AVG is op 14 april 2016 goedgekeurd door het Europees Parlement en omvat de bescherming van persoonsgegevens en de rechten van individuen.