Picture your Future. Save for it by earning 1.5% on a 1-year Term Deposit Account! Learn more.

Tesla en BYD geven gas

Geschreven door Erik Schriemer, beleggingsexpert bij MeDirect

De magie van Elon Musk en Tesla

Beleggers geven vaak de voorkeur aan sterke merken. Tesla is zo’n sterk merk. Of misschien is het wel: Elon Musk is zo’n sterk merk. De spraakmakende bestuursvoorzitter van Tesla staat ook nog aan het roer van SpaceX, The Boring Company en sinds vorig jaar Twitter. Met Tesla en SpaceX heeft hij prestaties geleverd die weinig anderen hem nadoen. De aandelenkoers van Tesla is tussen maart 2020 en november 2021 in 1,5 jaar tijd vertienvoudigd. Dan maak je op de beurs vele vrienden. Oké, van de top is het aandeel ook weer met 60% gedaald. Toch blijft Tesla mateloos populair bij beleggers, die erop vertrouwen dat ze in de toekomst nog eens kunnen meeliften op het succes van Musk.

Concurrentie tussen de makers van elektrische auto’s neemt toe

Lang stond Tesla op eenzame hoogte als maker van elektrische auto’s. Nog steeds heeft het bedrijf een straatlengte voorsprong, maar de concurrentie neemt toe. In China, waar Tesla uitstekende resultaten heeft behaald, zijn meer dan 300 autofabrikanten actief, die allemaal hopen een graantje mee te kunnen pikken van de toenemende vraag naar elektrisch rijden.

In Europa en de Verenigde Staten zijn het vooral de traditionele automerken, van Volkswagen tot General Motors, die enorme investeringsbudgetten vrijmaken om de strijd met Tesla. Een belangrijke drijfveer daarachter is het besluit van overheden op allerlei plaatsen ter wereld om rond 2030 afscheid te nemen van auto’s met een verbrandingsmotor.

Vooralsnog kan alleen de Chinese fabrikant BYD in de buurt komen van Tesla, qua aantallen auto’s. BYD verkocht in 2022 1,8 miljoen auto’s, waarvan ongeveer de helft 100% elektrisch. Tesla kwam uit op 1,3 miljoen elektrische auto’s. Qua beurswaarde en omzet volgt BYD Tesla op gepaste afstand (zie tabel 1).

Toekomstverwachting

Op dit moment ziet het er naar uit dat de mobiele transitie van fossiele brandstof naar elektrisch zal doorgaan. Nieuwe verkiezingen met nieuwe regeringen, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten in 2024, zouden anders kunnen doen besluiten. Traditionele automakers zullen alle zeilen moeten bijzetten om mee te kunnen komen in de elektrische concurrentiestrijd. De verwachting is dat Tesla en BYD volop gas zullen geven om hun voorsprong verder uit te bouwen.

Tabel 1: Beurswaarde en omzet van de grootste autofabrikanten

 AutofabrikantBeurswaardeOmzet in 2022
1Tesla$494 miljard$86 miljard
2Toyota$187 miljard$267 miljard
3Porsche$112 miljard$38 miljard
4BYD$105 miljard$62 miljard
5Mercedes-Benz$82 miljard$158 miljard
6Volkswagen$75 miljard$294 miljard
7BMW$73 miljard$150 miljard
8Ferrari$51 miljard$5 miljard
9Stellantis$51 miljard$101 miljard
10Ford$46 miljard$158 miljard
11General Motors$45 miljard$157 miljard

Disclaimer

De informatie in dit artikel is alleen bedoeld voor algemene informatiedoeleinden en is niet bedoeld om juridisch of ander professioneel advies te geven, noch verbindt het MeDirect Bank (Malta) plc tot enige verplichting. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als suggestie, aanbeveling of verzoek om effecten te kopen, te houden of te verkopen en er wordt geen garantie gegeven wat betreft nauwkeurigheid of volledigheid. Als je in een product belegt, kunt je een deel of al het geld dat u belegt verliezen.

MeDirect Bank is een handelsnaam van MeDirect Bank (Malta) plc, geregistreerd onder ondernemingsnummer C34125, MeDirect heeft een vergunning om bankactiviteiten uit te oefenen conform de Maltese Banking Act (Cap. 371) en beleggingsdiensten onder de Maltese Investment Services Act (Cap. 370).